Програми зменшення шкоди: від фантастики до реалізації

new

20 квітня 2018

ПРОСТІ СТРАТЕГІЇ, ЩО РЯТУЮТЬ ЖИТТЯ

Якщо повернутися у часи появи перших пунктів обміну шприців у Сумах, то все, що відбувається зараз, здалося б фантастикою. Новини про те, що наркологічний диспансер закуповує та роздає чисті шприци для ін’єкцій своїм пацієнтам. Про бюджетні кошти на соціальний супровід клієнтів програми ЗПТ. Про те, що місячний курс метадону коштує 18 доларів і його можна придбати у комунальній аптеці за рецептом лікаря. Про те, що місцева влада фінансово підтримала роботу мобільної амбулаторії для споживачів наркотиків щодо видачі чистих шприців і проведення тестування на ВІЛ, яка їздить по місту та більшості районів області. А також про те, що вже цього року на базі державної наркології відкриється центр інтегрованої допомоги з інфекціоністом, фтизіатром і гінекологом у штаті, а також кімнатами зменшення шкоди для людей, які їх вживають наркотики ін’єкційно. У це дійсно важко було повірити, якщо врахувати, що нещодавно все було зовсім не так.

ЯК УСЕ ПОЧИНАЛОСЯ

У цьому році виповниться 17 років з того моменту, як у Сумах з’явилися перші пункти обміну шприців. Я дуже добре пам’ятаю свою реакцію на новину про те, що у визначений день та час можна на вулиці підійти до людини, яка дасть чисті шприци в обмін на використані, та ще вкупі зі спиртовими серветками. Сприймаючи усе пов’язане з наркотиками виключно через власний досвід спілкування з правоохоронними органами, результатом якого були кілька судимостей за зберігання та виготовлення наркотиків і п’ять років примусового лікування від наркотичної залежності, у мене були певні вагання перед першим відвідуванням пункту обміну шприців (ПОШ). Проте знайомство із соціальним працівником врешті-решт відбулося, і згодом я став постійним відвідувачем, там мені  довелося вперше почути про стратегію зменшення шкоди від вживання наркотиків, а згодом  відчути її позитивний вплив на власне життя.

ЗАПАХ МЕТАДОНУ

Через 2-3 роки після появи перших ПОШів, до нас дійшла ще одна приголомшлива звістка. Найближчим часом в обласному Центрі СНІДу мав з’явитися метадон. Ця новина досить жваво обговорювалася серед сумських СІН в пунктах обміну шприців.

Більшість потенційних пацієнтів метадонової програми схилялися до думки, що метадону не бувати, мовляв, хіба ж допустять, щоб наркоманам таке свято влаштували. Слід відмітити, що так воно тоді й сталося: метадон не потрапив у 2003 році в Україну через низку нормативних бар’єрів.

Згодом стартували перші програми Глобального фонду в Україні, який перейняв естафету із впровадження проектів зменшення шкоди від Міжнародного фонду “Відродження”. Поступово збільшилося кількісне та географічне охоплення споживачів наркотиків програмами, розширився спектр послуг зменшення шкоди: почали проводити тестування на ВІЛ та вірусні гепатити, з’явилися мобільні амбулаторії, а у 2008 році розпочалося динамічне впровадження замісної терапії в Сумській області. Разом з тим з’явилася  впевненість, що так буде завжди.

ПЕРШІ ТРИВОЖНІ ДЗВІНКИ

Починаючи з 2014 року, усе частіше та загрозливіше почали звучати питання щодо подальшої долі програм зменшення шкоди в умовах скорочення обсягів фінансування з боку міжнародних донорів. Найбільше перспектива зникнення програм для споживачів наркотиків лякала пацієнтів ЗПТ, які отримували життєво важливе лікування виключно за кошти Глобального фонду. Саме у ті часи прийшло перше усвідомлення, що без залучення ресурсів місцевих бюджетів нам не зберегти набуті ефективні стратегії, напрацьовані моделі медико-соціальних програм, а також лідерство неурядових організацій у питаннях протидії соціально небезпечним захворюванням.

ЗМІНА ПРІОРИТЕТІВ

Ресурси місцевих бюджетів на вирішення будь-яких медико-соціальних проблем можливо залучати лише за умови сформованого єдиного бачення щодо шляхів вирішення цих важливих проблем з боку місцевої влади, медичних, соціальних служб та активних неурядових організацій. Саме на формування місцевих політик у соціальній сфері області були спрямовані наші зусилля протягом останніх років.

І вони не були даремні. На сьогоднішній день медико-соціальні програми для людей, які вживають наркотики, визначені у числі пріоритетних проблем громадського здоров’я області, які потребують негайного вирішення. Окрім того, як для місцевої влади, так і для неурядових організацій Сумської області місцевими політиками визначені шляхи вирішення проблеми поширення соціально небезпечних захворювань серед людей, які вживають наркотики: це ефективні програми та науково доведені методи лікування, які базуються на кращих світових практиках.

ВІД ПРЕЦЕДЕНТІВ ДО СТАЛИХ ПРАКТИК

Протягом 2014-2015 років нам вдалося здійснити прецедент залучення ресурсів місцевих бюджетів на реалізацію програми зменшення шкоди серед пацієнтів обласного наркологічного диспансеру. Ми зробили майже неможливе: змінили підходи у роботі наркологічної служби на такі, що не ставили за мету лише повну відмову наркозалежних від вживання наркотиків. У штаті наркології з’явилися перші соціальні працівники, функціональні обов’язки медичного персоналу патронажної служби доповнилися класичними для зменшення шкоди послугами, включаючи видачу чистого інструментарію для ін’єкцій.

Під час здійснення профілактичних заходів у наркологічній патронажній службі використовуються виключно ресурси закладу охорони здоров’я як людські, так і матеріальні (посада соціального працівника та шприци, закуплені за кошти диспансеру). Без жодного центу від міжнародних організацій.

Послугами програми тоді були охоплені 47 диспансерних хворих з числа споживачів наркотиків міста Суми. Звичайно, що це не вирішило проблему переходу послуг зменшення шкоди на бюджетне фінансування. Важливість цього прецеденту носить більш політичний, ніж практичний характер. Але за цим першим успіхом прийшли інші, не менш знакові.

ЩО СФОРМУЄШ, ТЕ Й ПОЖНЕШ

З 2014 року формування місцевих політик відбувалося завдяки розробці та затвердженню важливих нормативно-правових актів та різних директив. Зокрема, ними стали обласні цільові програми соціального спрямування. За нашої ініціативи та безпосередньої участі в Сумській області були затверджені та реалізуються такі програми: обласна програма щодо реалізації державної політики в сфері наркотиків у Сумській області; обласна соціальна програма протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу у 2015-2018 роках; обласна цільова програма вирішення пріоритетних проблем із використанням механізму соціального замовлення у 2017 році; обласна цільова програма вирішення пріоритетних проблем із використанням механізму соціального замовлення у 2018 році.

Заходами цих програм передбачене залучення коштів місцевих бюджетів на медико-соціальні програми для людей, які вживають наркотики (видача шприців, тестування, ЗПТ), починаючи  з 2017 року.

Ці кошти могли б залишитися лише декларацією намірів з боку влади, як це часто відбувається. Одна з головних причин полягала у тому, що механізми фінансування громадських організацій за кошти місцевих бюджетів на надання такого виду соціальних послуг були ще невідпрацьовані.

СТАЛІСТЬ У РАДІСТЬ

Серед усіх незаборонених законодавством України механізмів оптимальним варіантом забезпечення сталості комплексних послуг зменшення шкоди, безумовно, слід вважати закупівлю державою таких соціальних послуг у неурядових організацій. І ми це впровадили, отримавши соціальне замовлення на соціальний супровід 230 пацієнтів ЗПТ обласного наркологічного диспансеру. Це стало першим в Україні прецедентом залучення бюджетних коштів на надання медико-соціальних послуг для споживачів наркотиків з використанням механізму соціального замовлення.

Закупівлю послуг соціального супроводу пацієнтів ЗПТ обласним наркологічним диспансером слід вважати знаковою подією у сфері забезпечення сталості послуг зменшення шкоди в умовах сьогодення. Перш за все тому, що місцева влада фактично визнала замісну терапію ефективним методом лікування наркозалежності. По-друге, не менш важливим є здійснення першої в Україні закупівлі соціальних послуг через Систему електронних закупівель ProZorro. Це значно спрощує процедури фінансування соціальних послуг, створює умови для здорової конкуренції, сприяє підвищенню якості послуг для цільових груп.

У 2018 році Сумський обласний наркологічний диспансер  через систему електронних закупівель ProZorro  закупив соціальні послуги для пацієнтів ЗПТ на суму 287 500 грн. Завдяки цьому не менш 500 пацієнтів ЗПТ Сумської області отримають послуги соціального супроводу з березня по грудень 2018 року. Ця подія є логічним продовженням запровадженого в 2016-2017 роках процесу роздержавлення надання соціальних послуг.

Особливе значення має той факт, що фінансування послуг соціального супроводу пацієнтів замісної підтримувальної терапії за кошти обласного бюджету відбулося саме у той час, коли у державному бюджеті на 2017 рік вперше були передбачені кошти на закупівлю препаратів ЗПТ. Отже, Сумська область стала першою областю України, де для всіх пацієнтів впровадження ЗПТ на 100% фінансується за бюджетні кошти, без жодного центу міжнародної допомоги.

БІЛЬШЕ НІЖ ПРАГМАТИЗМ

Для мене стратегія зменшення шкоди від вживання наркотиків – це більше, ніж прагматичний підхід на благо громадського здоров’я у роботі з людьми, які вживають наркотики. Це філософія і життєва позиція. Це не лише формування безпечної поведінки, науково обґрунтоване лікування наркозалежності та забезпечення доступу до медико-соціальних сервісів для людей, які вживають наркотики. Пройшовши шлях від клієнта програми обміну шприців до керівника найпотужнішої у регіоні неурядової організації, я на власному досвіді знаю, що зменшення шкоди – це мобілізація спільноти та розвиток лідерства у відстоюванні стратегій та програм, що зберігають здоров’я та змінюють  життя багатьох людей на краще.

Олексій Загребельний,

виконавчий директор СОГО «Клуб «Шанс»

Заповніть анкету

на надання консалтингових послуг Школи бюджетної адвокації

Дякую!

Ви підписалися на новини ШБА

Дякую!

Ми опрацюємо Ваше звернення найближчим часом

Заповніть дані

Реєстрація на